چگونه کودک خلاق داشته باشیم؟

برای برانگیخته کردن خلاقیت کودک خود چه کنیم؟

برخورداری از ذهن خلاق و خلاقیت در انجام امور، حائز اهمیت است. داشتن ذهن خلاق باعث می‌شود فرد از چیزهایی که به آنها عادت دارند فاصله گرفته و چیزهای جدیدی را در ذهن خود پرورش دهد. خلاقیت  یعنی به کار گیری تخیل و ابتکار در حل مسئله. برخلاف باور عموم مردم، خلاقیت ویژگی ذاتی ای نیست، بلکه حاصل مهارت هایی است که فرد در طول زندگی خود می‌آموزد. اگر می‌خواهید کودک خلاقی داشته باشید به او هنر آموزش دهید. اما برای تربیت کودک خلاق راهکار های دیگری وجود دارد که در ادامه ذکر می‌کنیم. در ادامه با ما همراه باشید تا کودک خود را خلاق تربیت کنید.

 

خودتان الگو باشید: در مورد مشکلات مختلف، راه حل های متفاوتی را در نظر بگیرید، به ایده های نو توجه نشان داده و از تعصب و پافشاری بر راه حال های قدیمی خودداری کنید. به کودک خود یاد دهید که برای یک مسئله راه حل های متفاوتی وجود دارد. کودک خود را به تفکر وا دارید. برای مثال هنگامی که کودک شما رسید از باران از کجا می‌آید، پس از این که پاسخ دادید از آسمان از او بپرسید دیگر چه چیزی از آسمان می‌آید؟ 

چگونه کودک خلاق داشته باشیم؟

در ارتباط با بیش فعالی در کودکان چه میدانید؟ برای آگاهی کامل نسبت به این موضوع بلاگ " علائم بیش فعالی در کودکان " را مورد مطالعه قرار دهید.

 

زمان بازی کودک را بدون الگوی ساختاری خاصی در نظر بگیرید: به کودک خود اجازه دهید هرگونه که دوست دارد بازی کند و برای او باید و نباید تعریف نکنید(تا زمانی که خطرناک نباشد). برای کودک خود بازی هایی را درنظر بگیرید که هدف خاصی ندارد و کودک شما باید خودش هدف در نظر بگیرد. به این منظور نقاشی، رنگ آمیزی و ساختمان سازی بازی های مناسبی هستند. تا زمانی که خطری کودک شما را تهدید نمی‌کند در بازی او دخالت نکنید و او را تصحیح نکنید. هر زمانی که کودک شما از بازی کردن خسته شد یک خط داستانی برای او تعریف کنید و از او بخواهید داستان را با قوه تخیل خودش تمام کند.

 

منابع مورد نیاز را آماده کنید: در خانه فضایی برای فعالیت پر سر و صدا، مکانی برای رنگ آمیزی و نقاشی و .... برای کودک خود فراهم کنید تا با خیال راحت اطرافش را بهم بریزد و خرابکاری کند. از وسایل خانه برای انجام دادن متفاوت کارها استفاده کنید. برای مثال با چسباندن لوله های دستمال کاغذی برای کودک خود شمشیر درست کنید.

منابع مورد نیاز را آماده کنید

ایده پردازی کنید: برای کودک خود زمانی را به ایده پردازی اختصاص دهید. از قضاوت کردن و انتخاب بهترین ایده خودداری کرده و فقط به دنبال سیل ایده ها و پیشنهادات کودک خود باشید و روی روند ایده پردازی متمرکز شوید.

 

از نظر شما اوتیسم یک بیماری به حساب می‌آید؟ اگر این طور است توصیه میکنیم بلاگ " همه چیز در مورد اوتیسم " را حتما مطالعه فرمایید.

 

کودک را از اشتباه کردن نترسانید: کودکی که از اشتباه کردن بترسد،خلاقیت به خرج نمی‌دهد. ممکن است کودک از قضاوت شدن بترسد. به او بگویید که شما هم در کودکی شکست را تجربه کرده اید و این مسئله ایرادی ندارد. اگر کودک شما مرتکب اشتباهی شد و از این مسئله ناراحت بود،  به او گزینه های خلاقانه برای تصحیح خطایش بدهید تا به او کمک کرده باشید. 

 

سوالی با پاسخ های متفاوت از کودکتان بپرسید: از کودک خود سوالی بپرسید که بتواند به آن خلاقانه جواب دهد. برای مثال بپرسید چه گلی دوست دارد؟

 

تماشای تلویزیون و بازی های رایانه ای را محدود کنید: استفاده مداوم از این لوازم صوتی تصویری، کودک را گرفتار چاقی، مشکلات توجه، آشفتگی احساسی و اختلال در خواب می‌کند. او را به خواندن، شنیدن موسیقی مناسب، نقاشی یا تمرین نمایشنامه تشویق کنید.

تماشای تلویزیون و بازی های رایانه ای را محدود کنید

داشتن هوش هیجانی بالا یکی از تاثیرگذارترین پارامترهای زندگی هر فرد است به همین دلیل بهتر است که از زمان کودکی روی این موضوع کار کنیم. در ارتباط با این موضوع لازم است تا بلاگ جذاب " چگونه کودکی با هوش هیجانی بالا بپرورانیم " را به دقت مطالعه فرمایید. 

 

روی فرآیند کار متمرکز شوید: هنگامی که کودک شما مشغول انجام کاری است او را تشویق کنید و در انتهای کار به جای نتیجه، از تلاش او برای انجام آن کار تشکر کنید. برای مثال نگویید <چه نقاشی زیبایی!> بلکه از او برای تلاشی که در نقاشی کردن به خرج داد تعریف و تمجید کنید.

 

به کودک خود اجازه دهید تا خوش فعالیت مورد علاقه اش را انتخاب کند. مثل نقاشی،ساز زدن و هر فعالیت دیگری.

 

کودک خود را در فعالیت هایی که به خلاقیت نیاز دارند شرکت دهید. کلاس های طراحی، مجسمه سازی و سفالگری قوه تخیل کودک را بالا برده و به او خود شناسی کمک می‌کند. 

 

کودک خود را با کودکان خلاق آشنا کنید: یادگیری چیزی از یک کودک دیگر، برای کودکان جذاب و تاثیرگذار است. شرایطی را فراهم کنید تا کودک بتواند در کنار سایر کودکان با نظارت دورادور بزرگسالان بازی کند و مهارت های خود را گسترش دهد.

کودک خود را با کودکان خلاق آشنا کنید

با اختلالات یادگیری و تاثیر آن بر زندگی فردی آَنایی دارید؟ برای کسب اطلاعات کامل در این باره لازم است تا بلاگ " اختلالات یادگیری چه تاثیری بر رفتار کودک دارد " را مطالعه فرمایید.

 

کودک را به سمت یادگیری چند حسی ببرید. مثل استفاده از چند حس حرکتی، صدا، بصری و چشایی.

 

در تصمیم گیری به کودک خود کمک کنید: به کودک خود پیشنهاد خوب بدهید و از او بخواهید مزایا و معایب هر مورد را بررسی کند تا راحت تر بتواند تصمیم بگیرد.

 

تصمیم گیری های بد نیز مفید وآموزنده هستند: تا زمانی که خطری کودک شما تهدید نمی‌کند در تصمیم گیری او دخالت نکنید.

 

کتاب یکی از راه های پرورش خلاقیت در کودک است: والدینی که برای کودک خود کتاب می‌خوانند، به رشد مهارت های شنوایی و پرورش بینش کودک خود کمک می‌کنند. این مسئله در مورد صحبت با کودک نیز صدق می‌کند. اگر با کودک خود به صورت مکرر و روتین صحبت کنید، کودک زودتر حرف زدن را یاد می‌گیرد.

 

در انتهای این نوشته لازم است تا شما را به خواندن بلاگ " تاثیر بازی بر رشد کودک " دعوت نماییم.

 

مطلب های تصادفی